plnlenfrdeitjaptrorues

 

Fotografia jest doskonałym narzędziem poznawczym. Od czasu jej wynalezienia w 1839 roku przeszła wiele etapów rozwoju znacznie poszerzając swoje możliwości.

W zależności od zastosowanych technik i technologii fotografia umożliwiała dokumentowanie i poznawanie otaczającego nas świata początkowo w postaci czarno-białych obrazów o niepełnym zakresie reprodukcji barw, później już materiałów uczulonych panchromatycznie i na koniec koloru, którego technologia reprodukcji przeszła skomplikowaną drogę począwszy od technik bazujących na podłożu szklanym i żelatynowym, aż do XXI wieku, w którym na dobre zmieniła swoją analogową naturę na zapis cyfrowy z wykorzystaniem efektu fotoelektrycznego wyjaśnionego i matematycznie opisanego przez Alberta Einsteina.

Oprócz rozwoju samego medium i sposobu rejestracji obrazu fotograficznego długą drogę przeszła stosowana w fotografii optyka. Rozwijały się obiektywy służące do badań astronomicznych, teleobiektywy do fotografowania z dużych odległości, jak i makro i mikro służące do penetracji świata niewidocznego gołym okiem.

 

Możemy obecnie obserwować świat mikro i nano metrów za pomocą zaawansowanych mikroskopów, jak również penetrować świat dostępny w skali makro za pomocą doskonałych obiektywów i aparatów wyposażonych w matryce cyfrowe o olbrzymiej rozdzielczości. I właśnie takie aparaty wyposażone w obiektywy makro i matryce 50 do 80 MPix zainspirowały nas do stworzenia portretów owadów, przedstawianych w skali ponad 20-krotnego powiększenia z olbrzymią rozdzielczością obrazu.

Aby takie fotografie były możliwe do uzyskania została wykorzystana technologia warstwowego wykonania zdjęć owadów ze zmieniającą się płaszczyzną ostrości, a następnie połączenie kilkunastu lub kilkudziesięciu tak wykonanych fotografii w jedną końcową, na której owad widoczny jest na ostro w zakresie i jakości niedostępnej dla obiektywu w którym powiększenie głębi ostrości otrzymujemy poprzez zmniejszanie otworu przysłony. Tak wykonane fotografie zadziwiają jakością obrazu i jednocześnie odrealniają przedmiot zdjęcia ponieważ wszyscy odczuwamy, że obraz makro zawsze jest częściowo nieostry co wynika z natury fotografii makroskopowej. Oglądając owady tak mocno powiększone i ostre w każdym szczególe zastanawiamy się jak duże są one w rzeczywistości.

 

 

 

Autorzy

- Dr Marek Czarnecki - artysta fotografik, pomysłodawca projektu i autor zdjęć

- Jadwiga Czarnecka - artystka fotografik, współtwórca, postprodukcja

 

 _____________________

Opieka naukowa

 

- Prof. dr hab. Krzysztof Szpila, Katedra Ekologii i Biogeografii, Wydział Biologii i Ochrony Środowiska, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.

- Prof. dr hab. Jarosław Buszko, Katedra Ekologii i Biogeografii, Wydział Biologii i Ochrony Środowiska, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.

- Prof. dr hab. Maria Stankiewicz, Zakład Biofizyki, Wydział Biologii i Ochrony Środowiska, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.

- Dr Szymon Konwerski, Zbiory Przyrodnicze, Wydział Biologii, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu.

  

 _____________________

Prezentacja wystawu "Wielki Makro Świat"

w Centrum Nowoczesności "Młyn Wiedzy" w Toruniu do marca 2020 roku.